Auto je komplexný stroj a každá jazda sa na jeho stave podpisuje. Niektoré zvyky vodičov však vozidlo opotrebúvajú rýchlejšie, než je nevyhnutné. Dobrou správou je, že správnym štýlom jazdy dokážete aj vy predĺžiť životnosť motora, prevodovky, bŕzd aj podvozku. Čo všetko ovplyvňuje mieru opotrebenia a ako jazdiť tak, aby auto vydržalo dlhšie?
Plynulé rozbiehanie a správne radenie
Veľa motoristov má tendenciu po naštartovaní okamžite vyraziť a prudko akcelerovať. Studený motor však nemá ideálny mazací film a vysoké otáčky v tejto fáze urýchľujú jeho opotrebenie. Po naštartovaní nechajte motor chvíľu bežať na voľnobeh a prvé kilometre jazdite s citom.
Dôležitá je aj práca s prevodovkou. Radenie pri optimálnych otáčkach (cca 2 000 – 2 500 otáčok pri bežných benzínových motoroch) znižuje zaťaženie spojky aj spaľovacích komôr. Vyhýbajte sa tzv. podtáčaniu, teda jazde na vysoký prevodový stupeň pri príliš nízkych otáčkach, čo vedie k vibráciám a neefektívnemu spaľovaniu. Spaľovanie ovplyvňuje aj tlak v pneumatikách, a preto sledujte snímač tlaku pneumatík.
Brzdiť s rozumom a hlavne včas
Jednou z najčastejších chýb je jazda s ťažkou nohou na brzde. Prudké a neskoré brzdenie nielenže zvyšuje spotrebu, ale najmä opotrebúva brzdové kotúče a obloženie. Brzdite radšej plynulo a v dostatočnom predstihu, a to hlavne pred zákrutami, semaformi či prekážkami.
Využívajte motorické brzdenie. Pri vyradení plynu a zaradenom prevodovom stupni vozidlo spomaľuje bez použitia bŕzd, čo výrazne šetrí brzdový systém a znižuje riziko prehriatia. Zbytočné brzdenie ničí drahé aj lacné pneumatiky a podvozkové komponenty, napríklad ramená. Plynulá jazda je preto výhodná nielen z hľadiska bezpečnosti, ale aj údržby.
Vyhýbanie sa výtlkom a tlak v pneumatikách
Slovenské cesty sú plné nástrah v podobe výtlkov, kanálov, nerovností. Rýchla jazda cez poškodený povrch vedie k poškodeniu tlmičov, náprav, diskov aj pneumatík. Snažte sa výtlkom vyhýbať, spomaľujte pred nerovnosťami a pri parkovaní dávajte pozor na obrubníky.
Rovnako dôležitý je aj už spomínaný tlak v pneumatikách. Príliš nízky spôsobuje nerovnomerné opotrebenie, zvyšuje valivý odpor a zaťažuje zavesenie kolies. Naopak, prehustené pneumatiky znižujú kontakt s vozovkou a zhoršujú brzdnú dráhu. Overte si označenie pneumatík a štítky na dverách, aby ste poznali správne hodnoty tlaku. Tlak kontrolujte aspoň raz mesačne a vždy pred dlhšou jazdou. Nezabúdajte ani na geometriu náprav. Ak vozidlo ťahá do strany alebo sú pneumatiky ojazdené nerovnomerne, nechajte geometriu skontrolovať v servise.