Ako si poradiť s defektom s ohľadom na typ pneumatiky
Ako si poradiť s defektom s ohľadom na typ pneumatiky

Vďaka správnej starostlivosti o pneumatiky a opatrnej jazde by ste mali defektu predísť. Ak sa vám napriek všetkej starostlivosti defekt stane, je potrebné čo najskôr zastaviť na bezpečnom mieste, zapnúť výstražné svetlá, obliecť si reflexnú vestu a postaviť na cestu výstražný trojuholník. Následne sa pokúste zistiť rozsah poškodenia pneumatiky a podľa toho zvoliť spôsob opravy alebo výmeny. Existuje niekoľko možností, ako si poradiť s defektom pneumatiky podľa jej typu.

Oprava defektu pomocou lepiacej sady

Lepiaci sada je najjednoduchšie a najrýchlejšie riešenie, ktoré vám umožní dočasne opraviť prepichnutú pneumatiku bez nutnosti demontáže kolesa. Lepiaci sada sa skladá z tlakového spreja s tesniacou hmotou, ktorá sa vstrekuje do pneumatiky cez ventil, a kompresora, ktorým sa pneumatika dofúkne na požadovaný tlak. Týmto spôsobom sa dá opraviť iba malé poškodenie behúňa pneumatiky, ale nie bočnice. Po použití lepiacej sady je potrebné čo najskôr navštíviť pneuservis, kde sa pneumatika buď opraví, alebo vymení. Maximálna rýchlosť jazdy s opravenou pneumatikou je 80 km/h bez ohľadu na to, či ide o letné alebo zimné pneumatiky.

Run-flat pneumatiky

Run-flat pneumatiky sú špeciálne pneumatiky, ktoré majú zosilnené bočnice. Tie im umožňujú udržať tvar aj pri úniku tlaku. S Run-flat pneumatikami môžete bezpečne prísť do najbližšieho pneuservisu, kde vám pneumatiky vymenia. Run-flat pneumatiky sa dajú používať iba na vozidlách, ktoré majú systém kontroly tlaku v pneumatikách (TPMS). Senzory, ktoré merajú tlak v pneumatikách, vás na defekt upozornia. Maximálna rýchlosť jazdy s Run-flat pneumatikou je 80 km/h a maximálna vzdialenosť je 80 km.

Špeciálne tesniace pneumatiky

Pneumatiky s tesniacou vrstvou sú pneumatiky, ktoré majú na vnútornej strane behúňa nanesenú vrstvu hmoty. Táto hmota dokáže zaceliť malé poškodenia behúňa. Vďaka špeciálnym pneumatikám môžete pokračovať v jazde bez obmedzenia. Je však nutné neodkladať prehliadku v servise, kde pneumatiky skontrolujú a prípadne opravia. Pneumatiky s tesniacou vrstvou je opäť možné používať len vo vozidlách so systémom kontroly tlaku pneumatík. Tieto pneumatiky rozhodne nepatria medzi lacné pneumatiky.

Rezervná pneumatika

Rezervná pneumatika je klasické riešenie, ktoré vyžaduje demontáž poškodenej pneumatiky a jej nahradenie rezervnou pneumatikou. Rezervnú pneumatiku by mal mať zo zákona vo vozidle každý motorista nejazdiaci na Runf-flat pneumatikách. Rezervná pneumatika môže byť plnohodnotná alebo dočasná. Plnohodnotná rezervná pneumatika je rovnaká ako ostatné pneumatiky na vašom vozidle a môžete s ňou jazdiť bez obmedzenia. Dočasná rezervná pneumatika je menšia a ľahšia ako ostatné pneumatiky a slúži iba na dočasné použitie, kým sa poškodená pneumatika neopraví alebo nevymení. Rezervnú pneumatiku by ste mali čo najskôr vymeniť za plnohodnotnú pneumatiku rovnakej veľkosti, typu a značky ako ostatné pneumatiky na vašom vozidle.

Autor: Gabriela Kudláčová